torsdag 13 oktober 2011

Bokrecension : Surrur - Make your own Marimekko

Jag har tänkt börja skriva små recensioner om pysselböcker som jag har köpt eller som jag lånat från biblioteket. Kanske hjälper det någon att avgöra ifall det lönar sig att köpa boken eller ej. Det är klart att det jag skriver i allra högsta grad är subjektivt.

Första boken ut är Surrur - Make your own Marimekko (-tee oma marimekkosi på finska) av Mari Savio och Kati Rapia. Jag har den finska versionen men boken finns också på engelska men tyvärr inte på svenska ännu. I boken finns en hel del kreativa projekt, alla gjorda i marimekkos tyger. Projekten är designade av sju olika marimekko designers. Projekten är väldigt varierande t.ex. täcke till bilen, olika sorters kuddar, sydd lekstuga, fiskar, förkläde, handdockor, djur, picknick filt, kläder och smycken. Boken är färgrann och glad och en hel del av projekten i boken är passande speciellt om man har barn. Men även om man inte har barn finns det mycket kul att göra.

Boken är framför allt väldigt fin och en sån där bok som jag gärna har i hyllan och plockar fram och bläddrar i nu och då. Jag är också ivrig att nån dag ta itu och göra några av de speciella kuddarna som finns i boken. Speciellt ifall jag någon gång i framtiden får barn så finns det många snygga grejer som jag vill göra till ett barnrum.

Bilder av några av projekten från boken.Fiskar

Olika sorters djur

Kudde/fotpall.

Denna finns det inte beskrivning till i boken men en fin idé ändå.

Olika kuddar

Jag ger boken 8 1/2 av 10.
Det är en fin bok och projekten är kreativa och lite utöver det vanliga. Det blir inte en tia eftersom det blir lite mycket marimekko. Det är som recept där det står att man skall använda t.ex. arla grädde. Alla projekt är ju gjorda i marimekko tyger. Sedan finns det fina saker (som den virkade dekorationen ovanför) som det inte finns beskrivning till. I beskrivningarna fattas också "detta behöver du" vilket jag gärna vill att det står i en pysselbok så att man inte behöver läsa igenom hela beskrivningen för att få reda på vilka material som behövs.

Jag ångrar inte att jag köpt denna bok eftersom den verkligen är speciell och kreativ. Det är det största pluset!