fredag 16 december 2011

Lucka 16: Recept, Cake Pops

Julgodis har aldrig egentligen hört till våra jultraditioner men då jag var yngre ville jag alltid (till min mors förtvivlan) ändå göra julgodis. I år har jag valt att göra några enkla och snabba julgodis. Ofta är ju veckorna och dagarna innan jul så hektiska så man vill ha något som går snabbt och enkelt att göra. Jag har gjort cake pops som nog inte är något egentligt julgodis. Jag hittade något recept med pepparkaks-smak men som sagt är jag inget stort fan av pepparkakor, däremot av vitchoklad. Förbered er på en sockerchock! Goda och väldigt söta är de därmed även väldigt dryga, det räcker med en cake pop.


Här kommer receptet, blir ca 12st:
*Ett paket kex. Jag använde domino. Oreo eller ballerina går också bra.
*70gr philadelphiaost
*200gr vitchoklad
*Pinnar. Jag halverade grillspett av trä.

Mosa kexen i en mixer eller med en kavel (dela kexen och lägg dem i dubbla plastpåsar och mosa). Blanda i osten i kexsmulorna. Konsistensen skall vara sådan att det går att forma smeten till bollar. Forma till bollar och lägg dem i kylen en timme. Smält chokladen i micron. Stick en pinne i varje boll och doppa dem sedan i chokladen. Ställ därefter bollarna på ett fat med pinnen uppåt. Man kan även sticka in pinnen i exempelvis oasis för att få dem att hållas och stå. Då kan man även dekorera dem fint med strössel eller vad man nu vill. Jag hade inte oasis och valde därför att ställa dem på ett fat. Ställ dem i kylen så att chokladen stelnar. Knyt därefter ett juligt band kring pinnen och servera.

2 kommentarer:

  1. Så söta! Jag gjorde cake pops igår. Brände först all vit choklad, det var dumt.. :-S

    SvaraRadera

Kanske gillar du:

Related Posts with Thumbnails