torsdag 8 december 2011

Lucka 8: Juliga muffins

Okej jag måste medge ett litet misslyckande då jag skulle förbereda dagens lucka. Det skulle bli juliga vitchokladmuffins med lingonfrosting men istället bjuder jag på ett recept på vitchoklad-lingon muffins. Jag bakade dem bara med vitchoklad men jag tror lingonen passar ännu bättre i muffinsen än på. Därav vågar jag inte lova hur de smakar med lingon och lämnar lingonen inom parentes.

Ingredienser:
1dl socker
1ägg
2dl mjölk
3/4dl matolja
4dl vetemjöl
2tsk bakpulver
1tsk vaniljsocker
2tsk kanel
1tsk kardemumma
75gr vitchoklad
(1dl lingon)

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i mjölk och matolja i ägg-socker blandningen. Blanda all torra ingredienser i en bunke och sikta sedan ned i ägg-socker-mjölk-olje blandningen. Hacka choklad grovt och rör ner i smeten rör därefter ned lingonen. Lägg upp i muffinsformar och grädda 15min i 200grader.Mina muffins var alltså utan lingon i. Sött och surt ihop är det absolut bästa och därför är sura lingon med söt vitchoklad perfekt ihop. Juligt med kanel och kardemumma!

1 kommentar:

Kanske gillar du:

Related Posts with Thumbnails